Monday, November 29, 2010

10 Makanan Penyembuh Penyakit Untuk Tubuh


‘Biarlah makanan menjadi ubatmu’. Kata-kata tabib Yunani kuno bernama Hippocrates itu begitu popular di dalam dunia kedoktoran. Pesanan itulah yang kemudian mendorong para ilmuwan menambah pengetahuan mengenai manfaat makanan bagi kesihatan tubuh. Selama bertahun-tahun, ahli gizi makanan melakukan kajian untuk mengenalpasti manfaat nutrisi dari makanan tertentu. Mereka mengkaji protein, karbohidrat, kalori, lemak, mineral dan vitamin untuk menentukan manfaat kesihatan bagi tubuh manusia.

Berikut sejumlah makanan yang memberi banyak manfaat untuk tubuh, seperti dinyatakan dari laman web Methods of Healing.
 

#1 Madu
Kajian menunjukkan bahawa madu mengandung antibakteria dan antivirus. Kajian terperinci menyebut madu bermanfaat untuk menyembuhkan luka dan baik untuk kesihatan pencernaan.


#2 Green Tea
Kajian menunjukkan, teh hijau membantu mengurangi risiko kanser, stroke dan penyakit jantung. Teh hijau juga diyakini membantu mencegah penyakit diabetes tahap kedua dan osteoporosis, serta meredakan radang usus.



#3 Kenari
Makan kenari setiap hari boleh menjadi makanan diet rendah lemak yang mengenyangkan serta menurunkan tahap kolesterol dalam badan yang dapat mengurangkan risiko penyakit jantung koroner.

  
#4 Blueberry
Merupakan jenis buah yang mengandungi tahap antioksidan tinggi. Kandungan zat di dalamnya membantu melambatkan proses penuaan, mengurangi risiko diabetes, menurunkan kolesterol, serta meransang kesihatan urine dan penglihatan.



#5 Delima
Sebagai buah yang kaya dengan antioksidan. Kajian menunjukkan bahawa delima membantu mengurangi risiko penyakit jantung dan menurunkan tekanan darah. Turut membantu menurunkan kolesterol dalam badan dan mengurangkan risiko kanser tertentu.




#6 Rempah
Kayu manis membantu menurunkan kolesterol dan menstabilkan gula dalam darah. Halia membantu memperbaiki tahap kesihatan pencernaan. Manfaat halia sebagai pencegah kanser juga sedang giat dikaji. Sementara kunyit diyakini dapat memperlambatkan perkembangan penyakit Alzheimer serta mengurangi risiko kanser.


#7 Yogurt
Yogurt terbaik adalah yogurt halus. Kandungan kalsium, magnesium, Vitamin B-2 & B-12, dan probiotik yang dikenali sebagai bakteria baik dalam usus, bermanfaat menyihatkan sistem pencernaan serta kekebalan tubuh. Pengambilan yogurt secara teratur juga diyakini dapat membantu menurunkan kolesterol.

  


#8 Coklat hitam
Jenis coklat ini menawarkan manfaat yang baik bagi sistem kardiovaskular serta perlindungan dari risiko kanser. Tidak hanya itu, pengambilan coklat hitam juga bisa membangkitkan perasaan hati yang tenang untuk kesihatan emosional dan mental.


#9 Salmon
Salmon kaya dengan omega-3 asid lemak dan protein, rendah kalori dan rendah lemak tepu. Manfaat kesihatan ikan salmon termasuk pencegahan diabetes, alzheimer, kanser serta menyihatkan sistem kardiovaskular.

  
#10 Brokoli
Brokoli penuh dengan khasiat vitamin seperti asid folat, vitamin A, B6 dan K dan mineral seperti kalsium dan kalium yang membantu anda menjadi lebih sihat. Brokoli dianggap sebagai makanan penyembuhan yang diaktifkan oleh phytochemical indole-3-carbinol dan sulforaphane yang dapat membantu melawan kanser.


1 comment:

Admin said...

Salam .. saya pernah baca entri serupa dalam majalah i-sihat ... :)

http://hasrulhassan.blogspot.com

Muhammad Iman Harraz Pengemas Rumah Terbaik Dari Ladang !

  #Gambar-gambar di bawah didapati dari whatsapp mamanya# Hai si kecik ni memang kaki pengemas bertaraf antarabangsa betul. Ten...